söndag, mars 25, 2007

tankar om solidaritet...

På jobbet häromdan så lyssnade jag på en radiopratare som ställde sig själv en väldigt intressant fråga. Statistik visar att ca 68 % av alla taxichaufförer med invandrarbakgrund i Malmö har högskoleutbildning. Kan det verkligen vara så svårt att köra taxi i Malmö? Det är en bra fråga, och jag kan komma med fler konstiga frågor från arbetsmarkanden. Som t.ex. varför jag behöver ha körkort för att jobba med att svara i telefon på ett företag? Precis som att arbetsmarknaden inte var tuff nog redan, så ställs också en hel del helt orimliga krav.

Nu när jag ska jobba i Landskrona i sommar så tänker jag göra allt rätt. Jag ska anmäla inkomst till försäkringskassan, och gå med i en a-kassa, eftersom jag för en gångs skull har råd till det. Men facket då? Vad gör dom för mig? Erfarenheten ifrån Entek säger mig att facket struntar i lågutbildade människors rättigheter och därför inte fokuserar på branscher som städ eller kommunala vår och omsorgs jobb. Och om jag ensam har utbildning så skiter dom nog i mig ändå.

Enligt min mamma är det en fråga om solidaritet att vara med i facket. Man ska hjälpas åt och är man själv för snål så blir det dyrare för alla andra. Man ska hjälpa dom som har det sämre, men dagens ungdom har ingen känsla för solidariet, eller? Kanske inte, men är det så konstigt? Vem har visat solidariet med oss och lagt ner våra fritidsgårdar, och tagit bort studenters rätt till alfa-kassa osv? Ska jag visa solidaritet och hjälpa andra när jag inte har pengar att försörja mig själv? Okej, får väl gå med i facket då, men mest för att få hjälp att få ut min a-kassa. Annars har jag ju inga pengar att vara solidarisk för....


1 kommentar:

Anonym sa...

jag skulle ta en taxi från bolag 040232323.. han kunde inte vägen mellan södervärn och slagthuset.. slagthuset.. nattklubb och konferensanläggning.. oavsett kvalitet så ett av malmös största nöesställen.. i malmö är det svårare att få uppehålstillstånd än taxileg..