lördag, april 14, 2007

tankar om... eh... kultur

Alltså, egentligen vet jag inte alls vad jag ska skriva nu. Skulle bara kopiera en av mina texter och stoppa in på utvecklingsbloggen, men nu är jag ju ändå här så varför inte?

Vi har pratat om det där på kursen; får man lov att plagiera sig själv och använda sina egna texter mer än en gång? Jag tycker det, fast det beror lite på publik, forum och syfte. Har jag skrivit en text här med tankar om scouting så kan jag ju lägga den på en scoutblogg också, men det hade kanske inte hade varit så lyckat att återanvända ett referat från en fotbollsmatch eller så, ha ha.

På HDs kulturredaktion köper man enbart in publiceringsrätten från skribenterna. Detta innebär att man får publicera deras material hur mycket man vill, men att man inte har ensamrätt på det. Detta är kanske inte så kul för tidningen, men klart bra för skribenterna. Tänk att du får 2000 kr för en artikel som det tagit dig två veckor att skriva. Det är ingen bra timlön, så kan du sälja den till ytterligare en tidning och få 2000 till så är det ju klart att man tar budet.

Tänk att man har satsar på en bransch där man varken får jobb eller tjänar pengar. Bra val, A-K. Verkligen. Skulle lyssnat på mamma och blivit civilekonom istället, fast jag är så dålig på siffror så det hade nog inte heller fungerat något vidare.


Inga kommentarer: