måndag, september 03, 2007

Tankar om 24...



Alltså, allvarligt talat. Vad gör en receptionist som är så himla svårt så att en vanlig högskoleutbildad stackare som jag inte skulle kunna fixa det jobbet? Börjar fundera på detta efter att ha fått nej på ungefär den tionde receptionisttjänsten jag har sökt, till råga på allt på ett företag som jag redan jobbat för. Det kan ju faktiskt inte vara så svårt.

Är det automatiskt så att man är bättre kvalificerad för ett jobb bara för att man är äldre? För det är faktisk det enda jag kan komma på som skulle kunna vara avgörande till min nackdel. Att man är ung borde väl tvärtom betyda att man är piggare och snabbare på det man gör, eller?

"Dagens ungdom" må vara stäplad som lat, men det går fan inte att ligga på latsidan när man ska ta en högskoleexamen på en modern högskola. Eller när man ska fixa en himla massa papper till arbetsförmedlingen. För att inte tala om alla 711 intyg man ska skicka till a-kassan för att bevisa att man är tillräckligt arbetslös för att vara berättigad till sin egen arbetslöshetsförsäkring, som man själv har gått och betalt in. Är inte det konstigt? Nä, då går det som sagt inte att ligga på latsidan. Det ska jagas papper och arbetsgivare och intyg hit och dit.

Idag har jag i alla fall jobbat första dagen på nya jobbet. Och hör och häpna; Jag klarar faktiskt av det trots att jag är under 30. Det är faktiskt inte så svårt att läsa av gasmätare. Det värsta är att hitta rätt, och jag vägrar tro att man hittar enklare i Eslöv bara för att man är 15 år äldre. Så nu bestämmer jag, helt själv, att det går precis lika bra med 24.

Inga kommentarer: