måndag, november 06, 2006

tankar om att arbeta....

Tänk att det ska vara så svårt att få tag i ett arbete som man trivs med, oavsett vad man har för utbildning. Varför är det så? Rebecca sa i fredags att hon inte trivs med sitt jobb, men hon stannar ändå för vad ska hon annars göra? Tänk, så hemskt att det ska behöva vara så.... Magnus klagar också jämt och ständigt över sitt jobb, och det verkar inte finnas många som faktiskt trivs med vad dom gör.

Själv har jag ju haft dom mest konstiga jobb, från att klistra etiketter i broschyrer till att tvätta containrar. Till slut är det helt enkelt så att man jobbar med vad som helst, om valet är att inte jobba alls. Så just nu kan jag inte förstå folk som klagar på sina jobb. Dom har ju jobb och tjänar pengar! Fast efter mina fem veckor på entek så var jag ganska trött på det, så jag förstår att man kan tröttna efter ett tag.

Just nu har jag fullt upp med allt möjligt, så jag har svårt att se vart jag skulle få plats med ett rikigt jobb. Men ikväll ska jag i alla fall försöka mig på att jobba några timmar på HD, som marknadsundersökare. Har ett antal funderingar kring detta. Det är lite inom mitt område i alla fall, och det är ju alltid bra att få in en fot på en tidning, oavsett i vilken ände man börjar. Eftersom jag inte är en morgonmänniska så är ett kvällsjobb egentligen rätt för mig, men när det kommer så här mitt inne i en termin så försvårar det mina uppdrag för scouterna och lite annat som ligger på kvällstid, men man vänjer sig väl. Känner bara att jag inte vill vara uppbokad på varenda kväll i veckan, utan kanske ha tid att få sitta hemma framför teven en kväll också. Men nu ska det ju vara två kvällar i veckan är det tänkt så det ska väl gå att lösa om man planerar ordentligt.

Inte ger det pengar så att man kan försörja sig heller, men det är ju bättre än inget. Annars kan man ju tydligen bara få städjobb efter en högskoleexamen och det är ju verkligen det man jobbat hårt och skaffat sig en massa studieskulder för, eller? Kanske inte, men idag är det faktiskt så att man får vara glad för det lilla man kan få, även om det kanske inte är det man helst vill ha.

Läs också Marias blogg
http://swingebling.blogspot.com

Inga kommentarer: