torsdag, november 23, 2006

tankar om demokrati

På svenska scoutförbundets årsstämma i helgen behandlades lite olika propositioner. Vi, som var där som representanter för vårt distrikt, hade fått med oss vad våra medlemmar tyckte lokalt från vår distriktsstämma. Vi var också eniga styrelsen emellan, vilket vi har turen nog att bruka vara. Men plötsligt hände något? Någon som stod på påverkanstorget (och uppenbarligen inte alls höll sig objektiv) påverkade någon av oss att tycka annorlunda. Helt plötsligt står jag själv med kommentaren att jag får gärna tycka vad jag vill i mitt eget namn. Men nu var jag ju inte där som privatperson, utan som representant för mitt distrikt.

Kan man verkligen tycka precis vad man vill då?Vi har inga bundna mandat när vi åker på stämma, så rent regelmässigt får vi rösta som vi vill. Men eftersom vi är valda representanter för en grupp så borde det ligga i vårt intresse att rösta i enlighet med den här gruppen, eller? Eftersom vi var oensa inbördes, borde vi då inte låtit det beslut vi fått med oss från vår stämma vara det avgörande? Nä, för tydligen sysslar vi inte med demokrati inom scouting. Här är det minsann inte majoriteteten som bestämmer, utan den som sitter på den tyngsta posten. Sen när är vi en rörelse som styrs med diktatur? Är det så så konstigt att vi inte får folk att engagera sig eller säga sin åsikt? Det hjälper ju inte ändå, säger dom, och sorgligt nog så verkar det som att de som säger så i de flesta fall har rätt.

När man sysslar med demokratifrågor och jobbar i en styrelse i en opolitiskt verksamhet så är det också viktigt att kunna skilja på sak och person. Bara för att man har olika politiska värderingar privat, så kan man fortfarande sträva efter samma sak i en styrelse. Och bara för att man inte gillar någon personligen, så måste man kunna samarbeta ändå. Jag är en bra människokännare, så jag känner direkt av vilka som inte gillar mig och inte tycker att jag har i styrelsen att göra. Men det betyder väl inte att jag sitter och säger emot dessa personer i sakfrågor bara därför att.... Så skapar man inte en utvecklande verksamhet och ett bra samarbete. Det gör man däremot genom att lägga personliga känslor åt sidan och fokusera på det som är viktigt i sammanhanget.

Inga kommentarer: