torsdag, november 02, 2006

tankar om körkort...

Det här med att övningsköra med Magnus var ju en fin idé. Vi har typ bara blivit ovänner sen vi startade. Först för att jag tyckte att han kunde utgå ifrån att jag kunde framföra en bil efter 22 körlektioner, och nu för att jag känner mig nervärderad när Magnus börjar rabbla trafikregler. Okej, jag missade att stanna vid en stoppskylt, och det var fel. Men jag visste vad jag gjorde för fel och varför. Klarade faktiskt min teori, och tycker inte att jag behöver hela regelboken varje gång jag gör nåt fel... är ju det jag lär mig av. Det är stor skillnad mellan att inte kunna reglerna eller att inte ha rutin på att tillämpa dom...

Just nu känns det som att jag vill ha mitt körkort bara för att folk ska sluta tjata på mig istället för för min egen skull. Det känns som fel motivation, och jag behöver nog få känna att det är lite roligt också, men det går ju inte om man bara får höra felen hela tiden, och aldrig nåt bra. fast sen har jag ju lagt över 10 000 kr på det också, så det är ju en liten morot i sig.

Pengarna är av förklarliga skäl slut. Hur kan det vara så dyrt med körkort? Moment 22 blir det också, för jag får inget jobb utan körkort. Men hur ska jag ha råd att ta körkort utan ett jobb? I stort sätt alla pengar jag tjänade på mina fem veckor på entek har gått åt till körkortet, och nu är de slut. Pappa har lovat att betala halkkörningen, och nu kan jag övningsköra med mamma och Karlsson också plötslig, så det underlättar ju ekonomin lite. När mamma hörde att pappa gått med på att betala halkan så gick hon med på att betala uppkörningen. Inte låna pengar till den då- utan få dem. Hon kan ju för allt i världen inte vara sämre än pappa. Hur hade det sett ut? ;-)

Annars går det väl ganska bra. Måste få lite rutin bara, men börjar känna mig ganska lugn och trygg bakom ratten. Får ta mörkerkörningen snart, och så ska jag försöka boka in en körlektion som Magnus kan följa med på så att han får höra och se vad jag och Patrik håller på med där. (Hmm... det där lät kanske lite fel?) Imorgon ska jag köra med Peter istället, eftersom patrik tyckte att det kanske var nyttigt att jag fick ett utlåtande från någon annan också. Det kan ju vara bra för att veta hur man ligger till. Ska fråga också hur lång tid till jag ska vänta med att boka halka och mörkerkörning.

Enligt Julia, som klarade sitt kort i måndags, var inte uppkörningen så hemsk, så nu känner man sig lite lugnare faktiskt. Imorgon ska det ut och dansas och tänka på lite annat och lägga (lite iaf) pengar på något annat, och det ska bli ganska skönt faktiskt.

Inga kommentarer: