torsdag, december 17, 2009

Julklkappstips



Megaförkyld och nerbäddad hela dagen igår så fick jag äntligen ro att läsa ut boken som legat på nattduksbordet länge. Tänkte tipsa om den ifall nån letar efter en bok att ge bort i julklapp kanske.

Den oroliga mannen är en Wallander roman av Henning Mankell. För tio år sen kom den sista boken om Wallander och Mankell sa att det inte skulle bli fler. Tio år senare kände han att han ändå inte var färdig med Wallander och skrev den här boken. Jag läste alla Wallander böckerna när jag gick på gymnasiet och är en sucker för deckare så jag köpte genast den här boken.

Intrigen är lite annorlunda. Wallander blir inblandad i ett försvinnande och ett mord på sin dotters svärföräldrar, inte i sitt yrke utan rent privat. Wallander börjar bli gammal och tänker mycket på livet och döden och ser tillbaka på sitt liv. Den här boken är ett tydligt avslut på Wallander serien, där alla trådar knyts samman. Slutet på boken är också nett definitivt slut, som inte går att ta upp igen. Men kanske kommer det fler böcker om Linda, Kurt Wallanders dotter?

Just nu säljer dom boken som julkampanj på bokus för 169 kr och dom har även kampanj på den på ica Maxi.
På min egen önskelista över julklappsböcker står i år Camilla Läckbergs Fyrvaktaren och Hanne Vibeke Holsts Drottningmordet. Köp gärna dom till mig ;)

Inga kommentarer: