torsdag, september 02, 2010

Ledig vecka

Ja det händer minsann inte ofta nu för tiden att man är ledig en hel vecka. För att vara arbetslös arbetar jag otroligt mycket faktiskt. Läste en debattartikel av Linda Skugge på Aftonbladet.se om att jobbkrisen bara är en myt. Hon menar att unga som inte har jobb inte har det för att dom är lata, inte anstränger sig och inte orkar behålla ett jobb.

Jag lan bli så sur på såna slutsatser. Det är en grov generalisering att säga att alla arbetslösa är lata. De allra flesta som kommenterat den artikeln positivt var folk en bra bit över 40. Jag som är i en slags mellangeneration på arbetsmarknaden kan inte alls förstå resonemanget. jag har haft alla möjliga skitjobb genom åren, och verkligen tagit alla chanser jag har fått till jobb. Jag har flera års yrkeserfarenhet inom flera branscher, fyra års högskoleutbildning och två gymnasieutbildningar och har sökt i princip alla utannonserade jobb som finns, och ändå har jag inte en bättre plats på arbetsmarknaden.

Timanställningen jag har idag fick jag när jag gjorde praktik för att jag läste till undersköterska, vilket jag valde att göra eftersom jag inte fick jobb på min högskoleutbildning. Det är alltså en lägre utbildningsnivå med lägre lön, och det är jag villig att göra för att få ett jobb. Sen skötte jag mig bra och dom var så pass nöjda att dom frågade om jag ville bli timmis. Nu har jag varit vikarie i över ett år och jobbar i princip fulla månader, men nån fast anställning får jag inte. För det är anställningsstopp i kommunen. Spelar ingen roll hur duktig jag är eller hur mycket min chef gillar mig. Hon får inte anställa mig. Inte för att jag är lat och inte sköter mig, utan på grund av regler uppifrån. Så det så.

Den lediga tiden behövs iaf. Är inte inbokad på jobb förrän nästa torsdag så nu kanske vi äntligen kan få komma i ordning lite. Har varit på nyöppnade IKEA två dagar i rad nu. Shit vad stort det är! Trodde aldrig att jag skulle hitta ut. Så nu har inhandlats lite diverse som kökslampa, ny sophink, duschdraperi mm. men även (äntligen!) en hallgarderob/linneskåp. Vi har ett rum fullt med sopsäckar fulla med ytterkläder och sänglinne just nu, så ska verkligen bli skönt att få in allt i ett skåp så att man kan börja röra sig lite. Så det är projektet för de närmaste dagarna. Och sätta upp gardiner och sånt småpill.

På lördag blir det minnesstund hos min moster över min morbror som dog för en månad sen. Är ju inte direkt det roligaste som finns, men blir nog fint. Han ville inte ha nån begravning så det blir bara en minnesstund. Känns som att det är rätt många man sagt farväl till nu. Sommardöden är ett myntat begrepp i min familj.

Nåja. Får väl vika tvätten och kissa hunden nu så att man kan gå och lägga sig i så pass tid att man orkar vända två blad i boken innan man somnar. Håller på med en norsk deckare för tillfället :)

Inga kommentarer: