söndag, november 28, 2010

Första advent




Snön faller utanför fönstren, och så har den gjort sen jag vaknade i morse. Hela dagen har jag julbakat och pyntat och lyssnat på julmusik, och till detta snöfall utanför fönstret kan man ju inte låta bli att komma i stämning.

Varenda år är det den eviga kampen och hur mycket och med vad man ska pynta. Man är ju fästa vid olika saker från barndomen osv. Jag har en del grejer min mormor målat som jag gärna vill ha framme, medans Magnus har en del som han själv gjort som han vill ha. Det är en evig strid varje gång.

För Magnus del skulle vi egentligen inte julpynta alls. Han bedriver nån slags hatkampanj mot tomtar, haha. Jag är inte så mycket för själva julfirandet i sig, men jag gillar extra ljus i form av ljusstakar, stjärnor och lyktor och allt möjligt. Det behövs lite ljus och värme i vintermörkret. Så nu är alla lampor utbytta mot julbelysning, julgardinerna är uppe och tomtarna framme :)

Vi ska ha släkt och vänner på adventsfika, något som min mamma brukar bjuda på annars, men som jag snodde. Vi ska bjuda på glögg och kakor, och därför har jag bakat i tre dagar, in mellan allt pysslande. Bakade mjuk pepparkaka och chokladmuffins dag 1, pepparkakor (ca 9 plåtar) dag två och idag har det varit lussekatter på schemat. Min ugn har nog fått en chock. Så mycket bakar jag inte på ett helt år annars. Men det är ganska kul och det ska bli supertrevligt att få visa upp vår julstuga :)

Inga kommentarer: