tisdag, november 16, 2010

Host och snörvel

Är så förkyld att jag nästan glömt vad jag skulle skriva när jag loggade in här. Har tagit ledigt resten av veckan för att kurera mig. Undrar om jag har fått Doris kennelhosta, för hon verkar nästan helt återställd igen :) Lite dålig tajming, eftersom hon börjar återfå energin när jag är på absoluta botten med min.

I morse satt jag iaf och tittade på Efter tio med Malou i TV4. Den här veckan är det Afghanistan-tema och dom intervjuda mamman till en svensk kille som dött i militärtjänsten för några år sen. Och för ett tag sen hände det igen. Kan inte riktigt förstå logiken. Visst är det tragiskt att folk dör och det måste vara jättejobbigt för dom anhöriga, men allvarligt- vad trodde ni när ni åkte till ett krigshärjat område? Att det var helt riskfritt? Konflikten i Afghanistan har skördat över 800 utländska soldaters liv. Bara det senaste året har 40 danska soldater dött. 2 svenskar på en 5-årsperiod verkar väl vara ganska bra statistik ändå, eller är det bara jag? Tror vi svenskar att vi är odödliga för att vi är från lilla, neutrala Sverige?

Efter att ha beklagat mig över sega spänningsromaner här några gånger nu så måste jag passa på att tipsa om en bok jag läste ut inatt. Linwood Barclays "Utan ett ord". Så sjukt spännande. Hade aldrig läst nåt av honom tidigare så det blev en positiv introduktion. Den handlar om en 14-årig tjej som går och lägger sig på kvällen och när hon vaknar dagen efter så är hela hennes familj borta. Det tar över 25 år innan hon får reda på vad som hänt dem. Så spännande. Rekommenderas verkligen!

Nu blir det pepparmintste med honung och en snabbrunda med Doris, sen börja på en ny deckare :)

Inga kommentarer: