söndag, februari 10, 2008

Söndag i solen

Tänka sig att när man rullade upp persiennen idag och tittade ut så var det nån som tänt en stor lampa på himlen. Solsken känner man ju knappt igen längre. Tycker mest att det varit full storm hela vintern, så det var ju en liten trevlig omväxling.

En annan trevlig omväxling är att min otur med jobb och pengar har börjat vända till nåt som eventuellt kan kallas för tur. Får väl se hur länge det håller i sig den här gången. Har börjat känna mig en hel del otursdrabbad det sista halvåret. Jobb, a-kassa, soc-bidrag. Ingenting har fungerat.

Så i början av veckan så lossnade det. Jag fick äntligen beviljat min a-kassa. Trodde att det skulle hjälpa mig. Tills jag såg utbetalningen. Efter skatt och karensdagar och massa sånt så fick jag ut hela 342 kr i torsdags. Det är tre dagars ersättning och allt jag fick ut för två veckor. Av min egen arbetslöshetsförsäkringen. Det är ungefär som om din bostad brinnner ner och försäkringsolaget betalar ut en ny dörrmatta på din hemförsäkring. Visst man har lite pengar i plånboken just nu, men jag kan fortfarande inte betala mina räkningar i slutet på månaden. Dessutom har csn räknat ut att jag ska betala 1800 kr per kvartal till dom, vilken inkomst dom nu har beräknat det på. Kommer defintivt inte att gå jämt upp i februari så jag får nog ringa och be om att få förlängt datum. Har lämnat in blanketter omn sänkning också. Är så trött på blanketter vid det här laget kan jag säga. man måste fan ha en högskoleexamen för att fylla i alla papper.

Februari-Mars övergången kommer att vara tuf, men det finns ett ljus i slutet på tunneln. Har fått ett heltidsviakriat 3e mars- 31 augusti på Johns Manvilles kundtjänst med bra lön. Så visst kommer det att lösa sig. Allt löser sig, det tar bara lite tid ibland. Under tiden ska jag njuta av solskenet, en av de få saker som fortfarande är gratis.

Inga kommentarer: