onsdag, oktober 20, 2010

En bokmals funderingar


Enda fördelen jag kan komma på med att inte ha ett jobb att gå till är att jag orkar läsa på kvällen. I natt låg jag till 01 och läste ut min deckare, som jag bara läst till hälften när jag gick och la mig kl 23. Sånt är härligt att kunna göra ibland.

Vet dock inte om det är jag osm är dåligt fokuserad när jag läser, eller om det faktiskt är så att jag råkat läsa tre otroligt sega böcker på rad nu. Av författare som jag vanligtvis gillar.

Först läste jag Honungsfällan, av Unni Lindell. Brukar älska hennes deckare om Cato Isaksen, och den var väl spännande, men seg att komma in i. Sen läste jag Karin Alfredssons Klockan 21:37, och den var också seg. Den hade ett bra budskap dock. Jag älskade den förrra boken jag läste av henne, så klart att man blev besviken. Inatt läste jag ut När djävulen håller ljuset av Karin Fossum, och likadnat där. Hur seg som helst att komma in i. Brukar vanligtvis vara fast i hennes deckare om Konrad Sejer på efter maxz fem sidor.


Gick igenom vad jag läst av just Karin Fossum, eftersom jag håller på att organisera upp mina nya bokhyllor lite, och jag måste säga att det mesta jag läst av henne är fullkomligt fantastiskt. Det finns 10 deckare om Konrad Sejer, varav jag nu läst 7:

*Se dig inte om!
*Den som fruktar vargen
*Älskade Poona (om ni bara läser en, välj den!)
*Svarta sekunder
*Mordet på Harriet Krohn
*När djävulen håller ljuset
*Den som älskar något annat

Sen har hon skrivit några andra böcker som är helt fristående också.
*Jonas Eckel- en mycket obehaglig historia, utan att man kan ta på vad som är obehagligt. Klart läsvärd.
*Natt till den fjärde november- handlar om vad som händer med föräldrars relation till varandra när deras dotter bara försvinner spårlöst. Såklart hur bra som helst.
*De galnas hus- den första jag läste. Som en norsk version av Gökboet. Har läst den två gånger. Mycket bra bok.



Så alla ni bokmalar som ännu inte upptäckt Karin Fossum. Gör det!
Sen om ni har läst nån av mina tre exempel på sega böcker så får ni gärna säga om jag har rätt eller om det är jag som har blivit seg och ofokuserad.

Inga kommentarer: